LONDON Europas Hovedstad

Storbyferie 💫 i London kun 1 time og 10 minutters flyvning fra Jyllands største lufthavn Billund.

Der er SÅ 👍🏻 meget at opleve i denne fantastiske storby med ca 8 mio indbyggere.

Alt for mange oplevelser at vælge imellem, så det er med at have prioriteterne i orden.

Jeg var afsted 4 dage / 3 nætter med mine 2 teenagere i oktober, hvilket var et fint tidspunkt at rejse på.

Flybilletter og Hotel

Jeg havde booket via ✈️ Ryan Air, og billetterne var billige. 1700 kr tur / retur for 3 prs. inkl. 20 kg indtjekket bagage. NON prioritet billetter.

Ud 11 oktober og hjem 14 oktober. Jeg havde tilkøbt selvvalg af sæde, så vi var sikret at sidde sammen. Det kom oven i de 1700 kr og kostede 354 kr. extra.

Jeg havde længe holdt øje med flybilletterne og købte dem 14/6, på det tidspunkt synes jeg de var så billige at prisen var god. Så ca. 4 mdr før afrejse.

Da vi landede i Stansted. Gik vi direkte til 🚇 togstationen, som lå et niveau under lufthavnen. Det tog kun 5 minutter at komme ned på stationen. Jeg havde booket tog billetter på forhånd, så vi var klar til at hoppe ombord. Tog billetterne kostede 100 kr. pr prs. pr. vej, så 600 kr i alt. Turen tager ca 50 minutter.

Hotellet

I lang tid havde jeg tjekket hoteller ud. Det er dyrt i London. Normaltvis booker jeg hos Booking.com, da jeg opsparer point og rabatter. Men priserne her kunne ikke matche hvad andre hotel kæder kunne tilbyde, ved at booke direkte.

Jeg endte derfor med at booke direkte hos kæden Premier Inn

Hvilket jeg var super glad for. Prisen for 2 voksne og en ung endte på 522 engelske pund, svarende til ca 4.100 danske kr. for 3 nætter. Vi fik et 3 sengsværelse, med lækkert bad og toilet og en udvidet premium morgenmads buffet til alle 3. Der var stort udvalg af mad, og vigtigst muffins, pandekager, croissanter, æg og bacon.

Til hotellet var der også en restaurant, hvor man kunne spise aftensmad, hvis man ikke orkede at gå ud. Hyggelig og god restaurant med fint udvalg på menukortet. Det var også her morgenmadsbuffeten var.

Beliggenhed

Min prioritet var, at vi skulle bo centralt. Og det gjorde vi i den grad! Området var SÅ fint, stille, trygt og roligt, 5 minutters gang til Waterloo station. Vi kunne gå til London Eye på 12 minutter og på 17 minutter stod vi ved Big Ben og Parlamentet. Det var SÅ fint. Se gul ring på Billede.

Seværdigheder i London

Det er helt vildt så meget man kan opleve på en storbyferie i London, og jeg tror aldrig man kan blive færdig med denne by. Jeg vil starte med de steder vi besøgte.

London Bridge

En af Londons top attraktioner og et Ikon da det ofte er et vartegn man forbinder med London for folk fra hele verden.

Man kan gå over broen fra syd til nord og omvendt naturligvis. Det er en super fin tur, og hvis man er heldig som vi var, skulle et militær skib sejle igennem lige i det øjeblik vi skulle passere broen. Så vi stod i 1. række til at se broen langsomt løfte sig op og sætte trafikken i stå. Det var fascinerende og hyggeligt at se alt den virak, der gik i gang og trafikken gå total i stå midt i myldre tiden.

Vi skulle naturligvis op og på på broen, hvor man har smuk udsigt over hele themsen til begge sider og over hele London. Vi havde booket billetter på forhånd via “get Your Guide” med en tidsslot, så vi ikke ville spilde tiden. Prisen for 2 voksne + 1 ung var 265,50 kr. for alle 3, og så havde vi en time til at gå fra det ene tårn til det andet.

London Bridge

Det var helt sikkert pengene værd, og ungerne synes det var skægt at stille sig på den gennemsigtige plade på gangbroen, så det føles som om man står i luften og kan falde igennem hvert øjeblik. Det er en smule grænseoverskridende. En tur jeg kan anbefale.

Der er blevet indspillet flere berømte film på Tower Bridge fx. Spiderman og Independence Day.

Tower of London

Vi gik en tur forbi Tower of London, uden at gå ind. Historie og hvad der foregik bag murene for 1000 (1078 opført) år siden, interesserer ikke 2 unge teenagere. Så vi kiggede på det udefra og nød det fine view, der er fra dette område, men Tower Bridge og Themsen er en flot kulisse.

Funktionen har været et befæstet palads for monarken, men har også gennem tiden været brugt som fængsel og rettersted mest for fanger af høj status. Det er også her, at kongefamilien opbevarer deres kronjuveler. Det er muligt at komme ind og se det ved at booke billet.

London Eye

Turen til London var en konfirmationsgave til min søn. Derfor var det op til ham om han ville op i London Eye. Det ville han rigtig gerne. Men jeg synes priserne var lidt pebret! 33 pund pr prs ( 285 kr pr prs) et hurtig tjek på nettet og jeg fandt ud af at der er rabatter at få hvis man booker billet tir/ons/tor.

Og VOILA fik vi billetterne til 16 pund pr prs. (163 kr. pr prs) jeg fandt dette ved at booke på londoneye.com (lastminute)

Turen hele vejen rundt varer ca 30 minutter, og er IKKE for folk med højdeskræk, da det virkelig er højt oppe 135 meter. Jeg har ikke højdeskræk, men var noget nervøs. Men turen er virkelig flot og sikke en udsigt, det er pengene værd.

Parlamentet

Fra London Eye, kan man nyde udsigten over themsen og se til Parlamentet, Big Ben og lige bagved ligger Westminster Abbey. Det er muligt at selv gå en tur ind i parlamentet og se nogle af de rum, der er åbne for offentligheden. Det gjorde vi ikke, da det ikke lige var et hit for 2 teens.

Westminster Abbey

Her gjorde vi stop, på vores vej videre ud til Buckingham Palace. Igen beundrede vi blot denne smukke historiske kirke udefra, mens der stod hundredevis af turister i kø for at komme ind. Det er muligt at købe billet og se kirken indefra.

Kirken er bl.a. kendt for at være det traditionelle kronings- og begravelsessted for de engelske monarker. Der er også mange berømtheder begravet i kirken fx. Charles Dickens, som er bygget i ca år 1045.

Big Ben

Er 96 meter højt og hører til Westminster Palace, og blev bygget i 1843. Der havde i forvejen stået et klokketårn fra 1200 til 1600, men da det blev revet besluttede man at der skulle bygges et nyt efter storbranden i 1834. Det er kun britiske statsborgere der kan komme ind i tårnet, så som turist må man nyde det udefra.

Trafalquar Square

Byens mest livlige plads, hvor der altid er meget aktivitet, foregår mange begivenheder og er en del turister. Pladsen er døbt Trafalgar til minde om slaget ved Trafalgar under Napoleonskrigene.På pladsen ses en høj søjle med navnet Lord Nelson, som ledede slaget under krigen.

Downing Street

Her gik vi forbi og kunne se et stort vagt / politi opbud bag portene til selve gaden, hvor den britiske premierminister bor i nr. 10. Her opholder sig også de vigtige udenlandske gæster, der kommer og besøger ministeren eller kongen. Der er ikke meget at se, så vi gik blot forbi.

Buckingham Palace

Fra Westminster Abbey er der kun 10 minutters gang til Buckingham Palace. Når man kommer frem er der et væld af mennesker, som står på den store plads og kigger mod de store porte, der indkredser slottet. Det er muligt at komme ind og se dele af slottet om sommeren. Vi valgte blot at se det udefra sammen med de 1.000 andre turister.

Piccadilly Circus

Fra Slottet gik vi videre igennem parken St. James for at komme op mod Piccadilly Circus, som er et knudepunkt for London hvor alt mode, shopping og underholdning foregår. Pladsen er kendt som Londons svar på New Yorks “Times Square”

Chinatown

Fra Piccadilly pladsen, gik vi videre mod china town for at se om vi kunne finde en china box med ris og nudler. Det lykkedes og vi tog en boks med og satte os i parken for at spise den. Man er ikke i tvivl om man er i China Town, da der hænger guirlander med ris lanterner mellem bygningerne, hvilket er vældigt dekorativt. Der er en anderledes duft og spændende ting på menuerne, når man kigger på tallerkenerne, når vi går forbi på strøget.

Oxford Street

Vi gik tilbage til Piccadilly Circus for at finde en lokal bus der kunne køre os til Oxford St., som var sidste stop på vores dags udflugt. Det er nemt og hurtigt at tage tuben, men i de store flotte ikoniske busser, ser man bare meget mere, og det koster kun 1,70 pund at tage en bus, hvilket er ret billigt.