Rejse til Alicante

Info om at rejse til Alicante

Så kom turen til at besøge Alicante. Formålet var egentlig at deltage i et halvmarathon, men jeg havde naturligvis booket et par ekstra dage i byen for at se hvad byen kan 🤩.

Byen ligger på Spanien østkyst og har ca 330.000 indbyggere. Men det der trækker, er alle de solskinsdage man får. Solen skinner nemlig mindst 320 dage om året. Vejret 🌝 er derfor magisk året rundt og har en gennemsnit temp på 18 grader. Og så er byen kåret til verdens sundeste by af WHO.

Flybilletter til Alicante

Vi fløj fra Billund 17. Februar og havde købt billetterne utroligt billigt i november, altså 3 mdr før afrejse. Prisen var,  for de billigste billetter uden bagage, = 200 kr. pr prs pr vej. Altså billigere end en tog billet fra Horsens til KBH.

Flyveturen er på 2 timer og 50 minutter. Og selvom Ryan Air er lavpris, kan man regne med en god on time performance og altid glade og serviceminded stewardesser.

Transport Til Alicante

Da vi landede havde jeg læst mig til at der skulle gå en bus til centrum, og billetten kan købes ved chaufføren til 4 euro pr prs. Bussen man kan tage hedder C6 og man er i centrum på blot 25 minutter. Utrolig let. Lufthavnen virker ny og ret overskuelig.

Hotel i Alicante

Jeg havde tjekket booking.com, som er den portal jeg primært bruger. Her opnår man fordele efterhånden som man optjener point. Man kan fx optjene rejsekreditter, så man får penge retur som man kan bruge på en senere rejse.

Jeg fandt et hotel med en lejlighed på 52 m2, beliggende centralt i byen, med gåafstand til alt.

Stedet hedder Arenal Suites og med 4 🌟🌟🌟🌟 stjerner og med karakteren Fabelagtig. Prisen for 4 nætter var 2700 kr, hvilket jeg synes er yderst rimeligt.

Seværdigheder

Castello Santa Barbara

Borgen, som man ikke kan undgå at se hvorend man befinder sig i byen, er faktisk et besøg værd. Man kan vælge at gå derop af en sti, eller tage elevatoren, som nåes fra hav siden gennem en lang tunnel. Det koster ca 5,5 euro.

Borgen er flere tusind år gammel og utrolig smuk og fascinerende. Udsigten fra toppen er helt fantastisk og der er rig mulighed for gode billeder fra de mange udkigsposter. Det er en hyggelig tur derop, og der findes en cafe, hvor man kan nyde en kaffe eller en kold drink med udsigt ud over Middelhavet.

Stranden San Juan

Lige nord for Alicante ca 15 km, ligger San Juan stranden, som flere gange er kåret som den bedste i Spanien. Så den må uden tvivl være et besøg værd. Vi nåede ikke derud, men det skulle være let at hoppe på Tram nr 3 eller en bus fra Alicante.

Den gl Bydel

I de små smalle gader er der ægte spansk stemning og hygge. Husene ligner at de har været der altid. Gamle mure med skodder, blomster og tørresnore hængende frit i solen, minder om fordomstid, og man kan kun forestille sig de scenarier og store historiske begivenheder der er foregået i gaderne. Det er enormt hyggeligt og charmerende og vandre rundt i gaderne, og om hvert hjørne kan man møde en ny spændende special forretning der sælger de mest nicheprægede ting, som fx parykker, piber, tæpper og skind. I samme område finder man rådhuset, som er en flot bygning man straks lægger

mærke til.

Rådhuset

Esplanaden

Langs marinaen ligger den ikoniske esplanade med den store alle af palmer og malede sten. Her oser af hygge og stemning og er et knudepunkt i byen. Det mærkes også på trafikken. På Esplanaden er der masser af caféer og restauranter, hvorfra man kan nyde et kig til marinaen og de kæmpe mio dyre lyst yachter der ligger og glimter i havet, som store diamanter.

Fra Esplanaden er man også kun et stenkast fra stranden, hvor man kan bade og sole sig med byen summende i baggrunden. Vandtemperaturen kommer aldrig under 15 grader, så man kan sagtens bade året rundt.

Anbefaling af restauranter

Brunch /frokost

Her kan jeg anbefale 2 steder. Og så ligger de lige overfor hinanden! Da vi ankom tidligt om morgenen allerede kl. 9.00 måtte vi vente med at få vores lejlighed. Vi gik derfor ind på en brunch restaurant, hvor vi fik den lækreste morgenmad, æg, tomat, advocado på ristet toast, og bagel med friskpressede appelsiner. Det var helt utroligt lækkert og kostede kun 29 euro. Stedet hed: El Palacete 🌟🌟🌟

Aftensmad

Vi besøgte 4 restauranter til aftensmad og de var alle 4 super gode!

Pizza

Vi elsker pizza utrolig meget og derfor blev det til pizza 2 af dagene. Begge steder var kvaliteten helt i top👌🏻.  En klassisk pizza koster ca 13 euro, og overalt bruger de originale pizza ovne, så man får det lækre og autentiske smag, så tænderne løber i vand. Vi spiste 2 steder i den gamle bydel, tæt på vores lejlighed. Det første sted hed “Sale & Pepe” og her fik vi en pizza hver og en flaske rose vin til. Utrolig lækkert, og igen havde vi fornøjelsen af at sidde udenfor.

Den sidste aften spiste vi på restauranten lige nedenfor vores hotel. Vi bestilte en forret først, som var helt vild lækker. Spicy prawns i chilisauce med brød til. Det var en helt perfekt portion til deling som forret. Vi sad indenfor og det var også en hyggelig oplevelse. Pigerne der betjene os var super søde og imødekommende og talt ganske fint engelsk. En rigtig dejlig oplevelse ⭐️ og stedet ” San Gaudenzio” kan varmt anbefales.

Pasta

Vi måtte have en pastaret og der valgte vi restaurant Spiga. Portionerne var ikke så store, vi blev kun lige mætte, men det smagte til gengæld fortræffeligt. Vi bestilte 1 x pasta pesto og 1 x bolognaise. Det smagte af noget og jeg er fan af, når man får parmesan bøtten stående på bordet. Til gengæld er det ikke ofte de stiller salt og peber frem, så et tip er at have lidt med i tasken.

Priser

Til maden bestilte vi 1 flaske rose vin (100 kr). Prisen i alt var rørende 44 euro, altså virkelig billigt. Samtidig kunne vi sidde udenfor selvom det var midt i februar, temperaturen var 16,5 grader om aftenen, så man kan sagtens sidde udenfor.

Thai Mad

Vi fik lyst til ris og grønsager. Og lige rundt om hjørnet fra vores lejlighed fandt vi “Thai Corner” Der var virkelig meget at vælge på menuen, og det gjorde det ret svært at beslutte. Vi valgte en grøn og rød karry ret med ris, kylling og forskellige grønsager. Det smagte virkelig godt. Og stedet var super hyggeligt og fedt indrettet meget autentisk i Thai stil. Vi fik Singha Øl til maden og alt i alt betalte vi for dette 50 euro inkl 1 flaske vand. Super billigt! Vær obs på at ikke alle tjenere taler ret meget engelsk!

Generel bedømmelse af Alicante

Jeg er helt vild med det! Det er virkelig en god destination, byen er ikke for stor, man kan gå rundt til alt, lufthavnen er 20 min væk, du har stranden, og så er der hyggeligt og kanon vejr året rundt. 15 min med tram til Spaniens bedste strand. Og lige udenfor byen er der masser af oplevelser i vente, små autentiske landsbyer, vandfald, grotter, du har bjerge, saltsøer osv osv. Jeg skal helt sikkert il Alicante igen.