Storbyferie til Gdansk

Storbyferie til Gdansk.

Selvom Gdansk er en forholdsvis lille storby 🏫 kan jeg varmt anbefale 💫 den, for hold op den er hyggelig! Den har en perfekt størrelse efter min mening.

Vi havde 4 dage / 3 nætter, og det var helt perfekt. Man kan gå 🚶‍♀️rundt til alting(undtaget Westerplatte) men ellers ligger alle andre seværdigheder i bymidten.

Til trods for det, gik vi alligevel ca 60 km på de 4 dage. Men vi fik også gået op og ned af de samme gader en del gange, for man bliver aldrig træt af at gå rundt i den gamle og drøn 😍hyggelige bydel.

Byen er proppet med charmerende og fantastisk hyggelige 🥄 restauranter, caféer og cocktailbarer. Man kan simpelthen ikke beslutte sig for hvor man skal gå ind. Det er faktisk umuligt at vælge.

Priserne er overkommelige og billigere end i DK. En øl 🍻 koster ca 25 kr, en sodavand 20 kr, en ½ liter vin ca 70 kr, en pizza 🍕 70kr. En kop cappucino 23 kr. Så altså en del billigere end i DK.

Overalt tager de visa 💳 eller kreditkort, vi hævede ikke kontanter en eneste gang. Til gengæld kneb det med at tale engelsk, det var ikke deres stærke side.

Transport til Gdansk

Vi fløj ✈️ fra Billund med Ryan Air det tog 1 time og 10 min, og hjem kun 1 time. I bil 🚗 fra Horsens, ville turen tage ca 10 timer.

Flybillet med ikke prioritet, men med 20 kg bagage ud og hjem kostede os 800 kr, total for 2. 😱 Så det var billigt. Udrejse mandag kl 06.15 og hjemrejse torsdag kl 20.20, dvs vi have 4 hele dage!

Da vi landede i den flotte og moderne lufthavn, gik vi direkte ud og prajede en taxa. Det tog ca 30 min til vores hotel lejlighed i centrum og kostede 87 polske zloty, svarende til 145 kr.

Ryan Air
Vores lejlighed i Gdansk

Overnatning i Gdansk

Vi havde booket gennem booking.com, som vi ofte gør. Alt gik perfekt, selvom vi allerede var på hotellet kl 8 om morgenen, kunne vi stille vores kuffert i deres opbevaringsrum og gå ud og opleve byen. Vi boede 7 minutters gang fra den gamle bydel, på et lejlighedshotel, hvor vi havde en 💫 fantastisk lækker lejlighed med alt hvad man har brug for. Den var helt ny, ren og lækker.

Vi havde booket med balkon, hvilket var perfekt, da vi var meget heldige med vejret, selvom det var september. Vi havde 21-25 grader og 🌞 solskin.

Der manglede intet.
Soveværelse, køkken, stue
Lækkert badeværelse

Vi betalte 1550 kr. for 3 overnatninger, hvilket jeg synes var meget billigt, og vi fik meget for pengene. Der lå et lille supermarked, ved komplekset, så man kunne hente morgenmad på 1 minut og sidde stille og rolig på sin balkon og nyde morgenkaffen, inden dagens oplevelser.

Oplevelser og seværdigheder i Gdansk

På 4 hele dage, kunne vi faktisk nå en del.

Dag 1.

Vi ankom tidligt og gik rundt mens byen endnu sov kl 08.00. Vi droppede ind på en cafe, hvor vi fik kaffe og lidt i maven, mens vi kunne overveje, hvad dagen skulle gå med.

Hyggelige cafeer
Morgenmad dag 1.

Vi slentrede bagefter rundt i den gamle bydel, som er ekstrem hyggelig ⛲️ og charmerende.

De små gader, og vanvittig hyggelige huse, og dekorerede barer, restauranter og souvenirbutikker var der gjort meget ud af at de skulle have sjæl og stemning.

Vi passerede Maria Kirken, men der var lukket for besøg i tårnet om mandagen, så vi gik en tur indenfor, og besluttede at komme tilbage tirsdag.

Vi fulgte et skilt mod Nationalmuseet, farede lidt vild, og til sidst fandt vi endelig indgangen. Desværre var også det lukket om mandagen, så vi gik tilbage mod byen igen. På vejen fandt vi Forum, som er et kæmpe shopping center med 200 butikker, og en indbygget sø. Det var et virkelig flot shopping center, med alt hvad man skal bruge af alm og designerbutikker.

Nationalmuseet

Efter at have gået de første 6-7 km, fik vi frokost på en lille cafe og en kold lokal fadøl 🍻 Zywiec. Frokost inkl øl kostede 68 polske zloty. Så det var til at have med at gøre.

Dag 2.

Vi skulle besøge verdens største museum fra 2. verdenskrig. Og kunne sagtens gå derhen fra vores hotel. Museet ligger i forlængelse af byen, så indenfor kort afstand. Vi gik tidligt derhen, for at undgå for mange mennesker.

Det er en flot bygning, som står helt skævt ud til havneindløbet til den gamle bydel, hvor der er containerhavn til den ene side og by til den anden.

Indgangen koster 25 polske zloty, men vi var heldige den dag at der var gratis entre. Vi lejede 2 audioguides til 12 plz hver, så vi kunne få mest muligt ud af oplevelsen. På niveau -3 finder man hovedudstillingen, som omhandler tiden op til udbruddet af 2. verdenskrig og selve krigen.

Indgang til World War II Museum

Det er en rigtig flot udstilling, med billeder og fortællinger som giver et indblik i hvad der skete og hvorfor. Alligevel er det barske billeder, men ærlige og som krigen var total barsk og ubarmhjertig. Man kan ikke lade være med at spekulere på, hvordan det kunne få lov at ske. Alt den terror og rædsel, så mange uskyldige millioner af mennesker skulle gennemleve. Det var verdenshistoriens største tragedie nogensinde.

Vi var igennem udstillingen på 2 timer, og var bagefter mættet af den tunge og triste historie. Vi gik derefter tilbage til byen for at lede efter noget frokost. Vi fandt en vild lækker restaurant, som lavede asiatiske retter. Virkelig lækker mad.

Vi besluttede os for at gå op i kirketårnet på Maria Kirken, som havde været lukket dagen før. Det var en hård tur op ad de mange trapper, 400 trin var der i alt, og det var direkte op i himlen. Men udsigten deroppe var fantastisk, og min seje mand som har højdeskræk, gjorde det bare sammen med mig. Mega sejt.

Vi var heldige med vejret, så vi kunne se hele byen klart og tydeligt oppe fra toppen af kirken.  En virkelig fantastisk dag i Gdansk.

DAG 3.

Idag ville vi hoppe på en båd fra havnen, så vi kunne komme ud til Westerplatte, som er stedet hvor de første kampe startede 1. september 1939, og som udløste 2. verdenskrig. Gdansk var på det tidspunkt en fristad, men Hitler ville gerne lige styre byen, og mente han havde ret til det, fordi byen engang var tysk. Men det ville polakkerne ikke være med til, og så startede balladen.

Vi betalte 120 plz, for en retur bådbillet med et fantastisk skib, som lignede den flyvende hollænder fra Pirates of the Caribbean. Det var en sjov oplevelse. Turen ud af havneløbet og til Westerplatte varede ca 30 minutter, og der var en guide der fortalte om det vi så undervejs.

Langs stranden tilbage til skibet, fra Westerplatte

Vi havde booket retur sejladsen efter 2 timer, så vi havde lidt tid til at gå rundt og se Westerplatte og gå op til toppen af monumentet for stedet. Det var hyggeligt at gå rundt derude, og der var nogle gamle rester af bygninger fra krigen, som stod som de var fra dengang. Dog var de ved at falde sammen.

Der var sat udstillinger op af store sten, hvor starten af krigen blev fortalt og vist i form af tekst og billeder. Gribende og rørende, hvordan polakkerne holdt stand og kæmpede meget hårdt mod tyskerne.

Vi gik op på toppen af mindestenen, hvor der var en smuk udsigt over hele containerhavnen, som omringer stedet omkring Westerplatte. På gåturen tilbage til ⛵️ skibet, gik vi langs stranden, med udsigt ud til havet og havneområdet, som er ret stort.

På vejen tilbage spillede guiden på guitar og sang på polsk, vældig underholdende. Det var faktisk rigtig hyggeligt, og vejret var så lækkert at vi kunne sidde ude og nyde det.

Til aften gik vi ud og spise igen, og efterfølgende besøgte vi en cocktail bar Catsby, som lavede populære og fancy cocktails.

Dag 4.

På vores sidste dag, ville vi egentlig gå tilbage til shoppingcentret, men af en eller anden grund endte vi ubevidst med at gå mod stadion. Vi gik blot mod en retning, hvor vi endnu ikke havde været, og først dukkede togstationen op, og derefter det store solidaritet museum.

Det var super hyggeligt, og vi nåede også forbi havnen, hvor de var ved at bygge et alternativt musik/kunst/spille miljø med containere, gamle kraner 🏗 og havnebygninger, der var ved at falde sammen, som kulisse.

Når nu vi var så tæt på Stadium, hoppede vi på en sporvogn de sidste 3 km, så vi lige kunne se det nybyggede stadium 🏟, som primært var lavet for at der kunne spilles EM i 2012.

Vi tog sporvognen tilbage til centrum, for at gå på vores stam restaurant Woosabi, som jeg varmt kan anbefale ( vi var der 3 gange) og mega lækkert hver gang. Vi gik en sidste tur i de smukke charmerende gader, og sluttede af på en cafe ned til vandet, med en ☕️ kaffe.

Tilbage til hotellet for at snuppe en taxa til lufthavnen, hvor vi skulle med retur mod Billund kl 20.20. Vores taxa mand kørte som en brækket arm, og jeg blev virkelig dårlig. Derudover ville have have 110 plz, i mod vores taxa 🚕 mand da vi ankom kun ville have 87 plz. Vi gad ikke diskutere med ham, da han forstod ikke 2 ord engelsk alligevel.

Besøg Gdansk

En super fantastisk tur. Vi følte os trygge hele tiden, der er en rolig og fredelig stemning i Gdansk, og polakkerne er meget venlige. Man bliver ikke overfaldet af aggressive sælgere, og priserne er noget lavere end i DK, så man får meget for pengene.

Skynd dig at booke et fly og tag afsted til Gdansk.