Skønne Hamborg

Hamborg for 2.

Hamborg er en fantastisk dejlig by, og så ligger den kun 3 timer fra Horsens. Jeg havde booket en overraskelses tur til Anders, i anledning af vores bryllupsdag. Hamborg er en stor by med et væld af seværdigheder, hyggelige bydele, masser af spise muligheder, shopping og ikke mindst den hyggelige havne del og Alster området.

Overnatning

Vi havde egen bil med, så jeg havde fundet et hotel der lå ca. 20 minutter med U-bahn fra centrum. Parkering i centrum er vanvittigt dyrt, mellem 18-22 euro pr. nat. Det valgte vi at spare og bruge på noget andet sjovt i stedet for.

Vi boede på et superfint 3-stjernet hotel, i rolige omgivelser, kun 5 minutters gang fra stationen ”Saarlandstrasse”. Vi kunne parkere ved hotellet helt gratis, hvilket var rigtig nemt og dejligt. Prisen for 2 var 2300 kr. For 3 overnatninger inkl. morgenmad. Værelserne var virkelig pæne og rene, og rigtig flotte og store badeværelser. Det kan absolut anbefales.

Se hotellet her.

Sightseeing

Neuengamme KZ lejr

Jeg havde lavet en tour plan på forhånd, så vi havde noget at forholde os til. Vi startede med at køre til Neuengamme Koncentrationslejr. Den ligger lige 15 km syd for Hamborg. I tiden 1938-1945 var det en underlejr til KZ lejren ”Sachsenhausen”. På de år krigen varede nåede der at være i alt 106.000 fanger gennem lejren, hvoraf 55.000 døde af sult, mishandling eller sygdomme.  Det er et kæmpe stort område på 57 hektar, som man kan bruge mange timer på at se. Der er 5 faste udstillinger man kan se gratis i åbningstiderne, som er hverdage 9.30 til 16.00 og weekender og helligdage 12.00 til 17.00. Det er også muligt at komme på en guided tur på både tysk og engelsk.

SAS Radisson vinbar på 26.etage

Hvis man tager U-bahn (U1) og står af på Stephansplatz, kommer man af ved Planten und Blomen som er botanisk have. Lige ved haven ligger det store SAS Radisson hotel, som er 26 etager højt, og med en fantastisk vinbar på toppen, med en fuldkommen magisk udsigt over hele Hamborg. Det er en oplevelse i sig selv, hvis ikke man har højdeskræk. Man skal booke bord på forhånd, og blot tage elevatoren op når man kommer til hotellet. Turen op tager imponerende kort tid, så der er virkelig fart på den elevator. Priserne matcher den formidable udsigt, men det er det hele værd. Et glas vin ca. 10-12 euro, en tapas snack til 2  med brød, ost, skinke og pølse, kostede 18 euro.

Hafenrundffart

Vi tog U-bahn fra hotellet og ned til Landungsbrücken som ligger ved havnen. Vi havde købt billetter online til en havnerundfart som skulle vare en 1 time, og sejle os forbi speicherstadt og containerhavnen. Ved at booke online på forhånd, kunne vi spare 5 euro pr. mand, så vi gav kun 30 euro i alt for 2 personer. Den store containerhavn er vild imponerende, og gigantisk stor. Det var fantastisk at sejle helt op af de kæmpe skibe langs kajen, og se de store 60 meter høje kraner så tæt på. Nogle af skibene kan have 9.000 containere ombord. Det er primært varer fra Kina og USA, der transporteres i containerne. Vi sejlede med en gammel hjuldamper, vildt hyggelig og charmerende, og vi havde super udsigt fra dækket udendørs. Man kunne bestille øl, kaffe og snacks. En virkelig dejlig oplevelse, som kan anbefales.

Skt. Nikolai Kirke

Vi nåede ikke ind i denne smukke kirke, men løb hurtigt forbi, da tiden rendte fra os. Men kirken bærer en masse historie. Under krigen hvor Hamborg ellers blev sønderbombet, overlevede kirke heller ikke. Den havde status som verdens højeste bygning fra 1874 til 1876. Efter bombningen stod kun krypten og kirketårnet tilbage, og stod uberørt i længere tid. I 1980 ´erne begyndte man at genopbygge og restaurere kirken. Den dag i dag står den som et symbol og vidnesbyrd for krigens ødelæggelser, og inden i kirken kan man se en udstilling om krigens bombardementer af Hamborg.

Her er nogle brugbare links fra vores tur:

Super lækker Thai mad i Winterhude

Link til SAS hotellet, tlf. nr 0049 40 35020 hvis du skal bestille bord i vinbaren på 26. etage

Link til offentlig transport, priser, oversigts kort osv.

Booking online af havnerundfarten, du viser blot billetten fra mobilen.

Info om Neuengamme KZ lejr.